É Claudia Cusenza la "madre putativa" di

contaminazione musicale e umana. La giovane artista, attiva da anni in Toscana con diverse

formazioni, non è nuova a questo genere di sfide e si prepara a realizzare un proposito

ambizioso e interessante.

Come racconta la stessa musicista, la genesi del nuovo progetto risale al 2010 ed origina da

un periodo particolarmente ricco di sollecitazioni ed esperienze sonore. Significativa la

scelta del nome che ribadisce - nel riferimento ad uno strumento a percussione brasiliano

come l'Adjà - l'intenzione di riportare in superficie la tradizione "afro" della musica

popolare brasiliana, troppe volte indagata esclusivamente attraverso le pur imprescindibili

sonorità jazz. Il suono della percussione rimanda immediatamente a ritmi ancestrali,

all'energia terrigna e all'origine stessa della vita: diventa necessaria, allora, la riemersione

della matrice stilistica popolare del genere, attraverso le suggestioni di strumenti indigeni,

poco conosciuti, ma capaci di evocare col loro suono senzazioni profondissime, quasi

ataviche. Senza prescindere da queste premesse (che sono già alla base della concezione

musicale del Duo Adja con Riccardo Germiniasi), il progetto della Cusenza vuole andare

oltre, rispondere a nuove esigenze, misurarsi con la modernità.

La prospettiva è quella di innestare su una base afro-brasiliana suoni squisitamente moderni,

nel tentativo di fondere mondi apparentemente lontanissimi, ricercando originalità e nuove

soluzioni. Eterogeneità come varietà, contaminazione come arricchimento saranno allora le

parole d'ordine, i principi ispiratori del progetto che verrà declinato persino in chiave

elettronica, originando intrecci e sovrapposizioni inusuali di generi diversi. Il progetto mira

ad attrarre artisti di provenienza geografica e stilistica, oltrechè di formazione, differente

con l'intenzione di creare una sorta di laboratorio virtuale in continua crescita, una fucina di

suoni pronta ad accogliere ogni nuova proposta per fonderla insieme in un unico organismo

vitale. Al progetto hanno già aderito con entusiasmo Moreno Romagnoli, Max Amazio e

Fuzica da Mangueira, ma la Cusenza conta di coinvolgere ancora altri colleghi musicisti,

abbracciando fino in fondo il principio secondo cui è nella Varietà che risiede la vera

Bellezza.

Elea Consoli

Views: 47

Attachments:

Reply to This

SPOTLIGHTED ARTISTS AND BUSINESSES:


spotlight photo: spotlight Spotlight2.jpg

AIN'T NO SUNSHINE

JESSE CAMPBELL

THIS IS RAY BROWN JR.

RAY BROWN JR.

TICKLESTICK

WAYNE WESLEY JOHNSON

Jaijai, what a wonderful mission you've undertaken to create such a place for artistic minds to meet and share their hearts. A place to renew faded determinations, and revive lessened momentums. A place to display our wares and reconfirm to one another that we actually are on the right track.

I commend you, Jaijai, for caring so much that you created this castle of the heart for all of us. I want to share my praise for all of the new friends as well as old friends that I've met and will meet here in our castle. Here we can garnish the where-with-all, the strength, the conviction, and the selflessness through our symbiosis, to share our gift to the world with an unbiased agenda.

My mentor, Daisaku Ikeda says of art: "A beautiful flower delights and refreshes the hearts of all people equally, no matter what soil it grows in. That is the power of beauty. The same is true of great art. It is this spirit that the German poet Heinrich Heine sang of when he wrote that once the peapod bursts open, the sugar peas inside are for everyone to enjoy."

Let's be audacious, my friends!

Buster Williams

RSS

First Listen: The Bad Plus, 'Never Stop II'

Each album by The Bad Plus can be understood as a planted flag, a marker of group identity. Hear the jazz trio's first record with new pianist Orrin Evans.

Songs We Love: Kat Edmonson, 'Old Fashioned Gal'

On the first single from Old Fashioned Gal, Edmonson pines for a respite from pop-up ads and notifications, for a phone "inextricably connected to a wall."

Lorraine Desmarais On Piano Jazz

The award-winning jazz artist performs original compositions and a set of standards during this 1991 episode.

SFJAZZ Collective Plays Joe Henderson And More

This year, the octet has chosen to salute a tenor sax titan and a long-time San Francisco resident. It plays re-arrangements of Henderson classics along with new original pieces live in concert.

Home Cooking: The Philadelphia Jazz Organ Tradition In Concert

It was in Philly where Jimmy Smith first took a church instrument and made it swing. Years later, the city's jazz community gathers to salute its many soulful pioneers of the Hammond B-3 organ.

Click the image to give us your ideas for great festivals, events, fundraisers, sponsors, investors, etc. Let's combine our databases to bring us all to the next level of networking!

The Jazz Network reserves the right to approve, decline, ban or suspend membership at anytime without notice at its own discretion.

THE JAZZ NETWORK WORLDWIDE IS AN ORIGINAL ENTITY AND SOLE PROPRIETOR AND HAS NEVER PARTNERED OR AFFILIATED ITSELF WITH ANY OTHER JAZZ NETWORK THAT EXISTS THAT HAS A SIMILAR INTERFACE TO OUR ORIGINAL INTELLECTUAL PROPERTIES, LAYOUT, ADVERTISEMENTS AND GRAPHIC DESIGN.

© 2018   Created by Jaijai Jackson.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service

googled77eeec400d24e5e.html